امروز براتون میخوام کامل توضیح بدهم که داشتن و یا نداشتن آنتن مودم ایرانسل Tf-i60 , آنتن مودم ایرانسل Tf-i60-h1 , آنتن مودم b622 , آنتن مودم b612 , آنتن مودم مبین نت چه تاثیری بر روی مودم داره و اصلا مهمه که باشه یا نه و اینکه چه آنتنی برای مودم شما مناسب هست و آیا ارزش خرید داره ؟ و بعد از خرید چطور بتونیم به بهترین نحو ممکن ازش استفاده کنیم . 

خوب ، ابتدای امر باید بگم تمام مودم های b622 ، b612 , ایرانسل Tf-i60-h1 و مبین نت تولید شرکت هوآوی هست و همگی تقریبا یکی هستند و نام های تجاریشون رو اپراتورهای داخل کشور تغیر دادن تابتونند برند سازی کنند . طبق گفته شرکت هوآوی این مودم با اختلاف از رقبای هم سطح خود به دلیل قابلیت نصب آنتن پیش گرفته و اون رو به یک مودم عالی و کاربر پسند تبدیل کرده که واقعا از لحاظ ساختاری و نرم افزاری بسیار باکیفیت هست . مودم هواوی b612 یا همان مودم i60 ایرانسل و مبین نت ابتدای امر که شبکه td-lte رو در ایران راه اندازی کرده بودند مدل های مختلفی از مودم هارو برای تست به مشترکین در سطح کشور ارائه دادند که متاسفانه خیلی از این مودم به دلیل زیر ساختی رضایت مشتری رو جلب نکرد و بعد از چندین سال مودم هواوی b612 یا همان مودم i60 ایرانسل و مبین نت به بازار عرضه شد . این مودم از قابلیت های بسیار بالایی برخوردار هست که به نظر من مهمترین آن نصب آنتن خارجی هست که بر روی مودم نصب میشه و قدرت آنتن دهی و کیفیت سیگنال رو به بهترین نحوه ممکن ارائه میده . 

ساختار و نوع آنتن خارجی مودم i60 :

مودم هوآوی b612 دوتا آنتن داخلی داره و میتونیم دو تا آنتن خارجی با پورت SMA بهش نصب کنیم . ساختار این آنتن ها از پلاستیک ABS و رشته سیم مسی هست . تصویر زیر آنتن اصلی مودم i60 هست که شرکت هوآوی با قدرت های متفاوت 3 ، 5، 8 ، 14 ، 19 دسی بل به بازار عرضه کرده که بالاترین قدرت آنتن دهی 19 دسی بل هست . 

آنتن مودم فضای باز TD-LTE دروغ محض:

توجه داشته باشید در خیلی از سایت ها آنتن تقویتی فضای باز متفرقه رو با تغیرات به عنوان آنتن Out door TD-LTE ( آنتی که در فضای باز نصب میشه) به مشتری ها میفروشن که نمونه هاش رو در زیر گذاشته شده . 

آنتن لوگاریتمی:

این آنتن به دلیل لگاریتمی بودن و تک پورت بودن برای مودم های i60 اصلان مناسب نیست و به عبارتی هیچ ارتباطی بین این آنتن و مودم b612 وجود ندارده . 

آنتن مودم تقویتی فضای باز TD-LTE دست ساز:

آنتن تقویتی مودم با پورت SMA که 3 دسی بل هست رو داخل قوطی پلاستکی قرار میدن و بهش دو کابل چند متری وصل میکنند که هیچ گونه تاثیری به دلیل بلندی کابل بر روی مودم ندارده و نویز هم ایجاد میکنه چون این مودم به صورت استاندراد آنتن Out door نداره و پشتیبانی نمیکنه و متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و تقاضای بالا آن به صورت سودجویانه با 5 برابر قیمت واقعیش میفروشند که برای شما نمونش رو در زیر گذاشتم .

آنتن مودم با برد بالا : 

آنتنی که در زیر مشاهده میکنید آنتن دستگاه دزدگیر و یا ریموت درب پارکینگ هست که در خیلی از جاها به چشم میخوره و معروف به آنتن قارچی هست که متاسفانه به عنوان آنتن مودم با برد بالا در بازار برای مودم به فروش میرسه :

بهترین آنتن برای مودم :

شرکت هواوی بهترین آنتن برای مودم های خود را آنتن فولدینگ sma معرفی کرده است که به صورت جفت یکی برای تقویت سیگنال و دیگری برای تقویت وای فای ارائه داده است . 

خرید بهترین آنتن مودم :

 بهترین آنتن خارجی برای مودم i60 آنتن فولدینگ sma با قدرت دسیبل های زیر هست که هر چقدر قدرت آن بالا تر باشد در تقویت آنتن موثر تر خواهد بود که بهترین آن 19 دسیبل هست . 

برای خرید میتونید روی لینک های زیر بزنید . 

آنتن تقویتی مودم 3 دسی بل بسته دو عددی

آنتن تقویتی مودم 5 دسی بل بسته دو عددی

آنتن تقویتی مودم 8 دسی بل بسته دو عددی

آنتن تقویتی مودم 14 دسی بل بسته دو عددی

آنتن تقویتی مودم 19 دسی بل بسته دو عددی

آموزش تقویت آنتن مودم :

مودم رو خاموش کنید و در پوش پست مودم را برداشته 2 کانکتور آنتن روی مودم تعبیه شده یکی MAIN و دیگری DIV نام گذاری شده آنتن هارو نصب کنید و تا جای امکان مودم رو به فضای باز نزدیک کنید یا در کنار پنجره قرار بدید ، نکته ی خیلی مهم اینکه حتما بری روی مودم دوتا آنتن نصب بشه و پیچ هارو به قدری صفت کنید که به راحتی باز نشه مودم رو روشن کنید با تنظیماتی که آموزش در زیر هست آنتن مودم رو روی آنتن خارجی قرار بدید .

در این حالت عملکرد مودم Full dublex می شود ، به این معنی که 2 لینک دانلود مجزا و 2 لینک آپلود مجزا فعال می شوند البته این به شرطی است که دکل مخابراتی و فرکانس کاری مودم این ویژگی را پشتیبانی کند (مثلا TDlte باند 42 ایرانسل در اکثر مناطق فقط از یک لینک دانلود و یک لینک آپلود پشتیبانی میکند )

به طور کلی هدف از طراحی این آنتن دریافت سیگنال با کیفیت و قدرت بالاتر بوده و این مهم زمانی حاصل می شود که آنتن در محل مناسبی نصب شده باشد .

 به وای فای مودم وصل شید و در قسمت بالای صفحه گوگل 192.168.1.1 رو وارد کنید و رمز عبور و نام کاربری عموما admin هست بزنید وارد کنسول مودم بشید . در منوی مودم در قسمت بالای سمت راست گزینه  Advanced رو بزنید 

وارد گزینه System و بعد System settings و بعد Antenna settings وارد بشید .

در قسمت Antenna settings، Status settings  را به گزینه External  تغییر دهید .


در خیلی از مواقع شما با تغیر نوع آنتن احساس خواهید کرد که آنتن و سرعت نت کاهش پیدا می کنید این مورد موقتی بوده به این دلیل که مودم در حال شناسایی دکلها میباشد و بعد از گذشت چند وقت به بهترین نحوه ممکن شما سرویس خواهید گرفت . توجه داشته باشید در خیلی از مواقع باید آنتن رو از حالت اکسترنال به حالت میکس قرار بدید و تست کنید تا متوجه بشید که بهترین حالت در منطقه شما کدوم هست .